بررسی شصت سال داستاننویسی در ایران
کارگاه بررسی شصت سال داستاننویسی در ایران داستانکوتاه در ایران با افول زودهنگام رماننویسی که پیشینه کمتر و تاریخ کوتاهتری نسبت به حیات رمان در مغرب زمین دارد، با تاریخی نهچندان دور و دراز، در سال ۱۳۰۰ با «یکی بود، …
کارگاه بررسی شصت سال داستاننویسی در ایران
داستانکوتاه در ایران با افول زودهنگام رماننویسی که پیشینه کمتر و تاریخ کوتاهتری نسبت به حیات رمان در مغرب زمین دارد، با تاریخی نهچندان دور و دراز، در سال ۱۳۰۰ با «یکی بود، یکی نبود» محمدعلی جمالزاده، پا به عرصه گذاشت.
بدون تردید رابطه داستاننویسان با راهی شدن به فرنگ و آشنایی با ادبیات غرب بیتأثیر نبوده است. محمدعلی جمالزاده و صادق هدایت هر دو در فرنگ زندگی کردند و اندیشه و سبک نوشتن را از جهان مدرنیته غرب وام گرفتند و به ایران آوردند.
بنابراین در گرماگرم جنگ دوم جهانی و دهه ۲۰ خورشیدی دوره اوج داستان کوتاه است که بیتکراران داستان کوتاه را یک جا در خود جمع کرده است. دهه ۲۰ سالهایی است که محمدعلی جمالزاده، صادق هدایت، صادق چوبک، بزرگ علوی، بهرام صادقی، ابراهیم گلستان روند داستان کوتاهنویسی را بهطورجدی پی گرفتند و اگر چه در کارنامه خود گاها در رمان نیز طبعآزمایی کردهاند، اما بهطور مشخص در داستان کوتاه قلم زدند و در این دایره شناخته میشوند.
دهه ۲۰ سالهای سرنوشت داستانکوتاه در ایران است تا پیشگامان داستان مدرن در ادبیات ایران بنایی محکم از داستانکوتاه بهجا بگذارند و کارنامه قابل دفاعی برای بازخوانی آیندگان داشته باشند و بدون تردید سرآغاز سبکی نو در داستاننویسی شدند تا پیروان آنها در نسلهای بعد همچنان در چارچوب داستان کوتاه بنویسند و این نهضت صرفا جنبشی زودگذر در عرصه داستان نباشد.
کمااینکه پیروان صادق هدایت نه تنها داستان کوتاه را هنوز به شیوه او مینویسند، بلکه سبک و سیاق و فضا و شخصیتهای هدایت همچنان سایه سنگینش را بر داستان کوتاه و البته داستان بلند انداخته است تا داستاننویسان همچنان در فضاهایی خاکستری و وهمآلود و یأسآور با سایه خودشان حرف بزنند.
بدون تردید داستاننویسانی چون هدایت با ساخت بنای داستان کوتاه مدرن راهی پرمشقت پیشروی داشتند و با ناملایماتی از سوی ناشران ناآشنا و مخاطبانِ عادت کرده به رمانهای طویل عاشقانه روبهرو شدند، اما از این نبرد پیروز برآمدند.
بنابراین بررسی شصت سال داستاننویسی در ایران برای تمام کسانی که میخواهند در این عرصه قدم بگذارند، ضرورت دارد. چرا که داستاننویسان امروز باید بر شانههای داستاننویسان گذشته بایستند و با حافظه تاریخی داستاننویسی مدرن در ایران، راه خود را بیابند و طرحی نو دراندازند. از این روی کارگاه «بررسی شصت سال داستاننویسی در ایران» به واکاوی و بررسی داستاننویسان و داستانهایی از پیشگامان این عرصه خواهد پرداخت تا داستاننویسان امروز بتوانند راه خود را بازیابند.