قبلی

کارگاه نمایشنامه نویسی

کارگاه نمایش‌ نامه‌ نویسی شرحِ درس برایِ ده جلسه قرار است در این کارگاه، به صورتِ متمرکز بر رویِ دو موضوع اساسی کار شود.   دغدغه‌ی نمایش‌نامه چیست و به چه صورتی به نویسنده کمک می‌کند؟ بررسی و تمرینِ لوگ‌هایِ …

آموزش آنلاین

کارگاه نمایش‌ نامه‌ نویسی

شرحِ درس برایِ ده جلسه

قرار است در این کارگاه، به صورتِ متمرکز بر رویِ دو موضوع اساسی کار شود.

 

  • دغدغه‌ی نمایش‌نامه چیست و به چه صورتی به نویسنده کمک می‌کند؟
  • بررسی و تمرینِ لوگ‌هایِ نمایش‌نامه‌نویسی.

 

جلسه‌ی اول:

به صورتِ مقدماتی درباره‌ی مفاهیمِ اساسیِ نمایش‌ نامه‌ نویسی صحبت خواهد شد.

  • مفهومِ ایده. (از نظرِ افلاطون و تاثیرِ آن بر ارسطو)

 

جلسه‌ی دوم:

به صورتِ اجمالی در موردِ تاریخِ نمایش‌ نامه‌ نویسی صحبت خواهد شد.

  • سیرِ درام‌نویسیِ جهان از کلاسیکِ یونانی، تا پست‌مدرنیسمِ غربی.
  • سیرِ اسم‌گذاریِ کاراکترها، از کلاسیکِ یونانی، تا پست‌مدرنیسمِ غربی.

 

جلسه‌ی سوم:

به صورتِ مقدماتی درباره‌ی ساختمان و ساختارِ نمایش‌نامه‌ صحبت خواهد شد.

  • تفاوتِ ساختمان و ساختارِ نمایش‌نامه.
  • آشنایی با لوگ‌هایِ نمایش‌نامه‌نویسی (مانندِ مونولوگ، دیالوگ، اپیلوگ و…)
  • طرزِ صحیحِ استفاده از لوگ‌ها در یک نمایش‌نامه.
  • تمرین برایِ جلسه‌ی بعدی: نگارشِ یک مونولوگِ یک صفحه‌ای به عنوانِ یک نمایش‌نامه‌ی کوتاه؛ به همراهِ اسمِ متن.

 

جلسه‌ی چهارم:

به صورتِ مقدماتی درباره ی توضیحِ صحنه و دستورِ صحنه صحبت خواهد شد.

  • تفاوتِ توضیحِ صحنه و دستورِ صحنه.
  • کاربردِ توضیحِ صحنه و دستورِ صحنه.
  • تمرین در سرِ کلاس: نگارشِ یک اپیلوگ، به همراهِ توضیحِ صحنه و دستورِ صحنه‌ی موثر در اثر.

 

جلسه‌ی پنج‌ام:

توضیحِ مقدماتی درباره‌ی مدرنیسم و پست‌مدرنیسم.

  • آشنایی با مفهومِ نمایش‌ نامه. این‌که نمایش‌ نامه چیست.
  • آشنایی با نمایش‌نامه‌ی مدرنیسم و پست‌مدرنیسم.
  • چگونگیِ ورود به این دو جهان.

 

جلسه‌ی ششم:

توضیحِ مقدماتی درباره‌ی چگونگیِ آشنایی با دغدغه‌هایِ جهانِ مدرن.

  • سیرِ تفصیلی اومانیسم تا الیناسیون.
  • تمرین سرِ کلاس: نگارشِ یک نمایش‌نامه‌‌ی چهار صفحه‌ای به همراهِ پُرولوگ، مونولوگ، دیالوگ و اپیلوگ، با کارکترهایِ مدرنیستی . پست‌مدرنیستی.

 

جلسه‌ی هفت‌ام:

توضیحِ مقدماتی درباره‌ی تاثیرگذاری و تاثیرپذیریِ نوشته بر رویِ مخاطب.

  • آشنایی با مبحثِ مخاطب‌شناسی؛ سالن‌شناسی و گروه‌شناسی در تئاتر.
  • آشنایی با اصولِ مقدماتیِ کارگردانیِ تئاتر.
  • تمرین سرِ کلاس: نگارشِ یک نمایش‌نامه‌ی پنج صفحه‌ای با تکیه بر توضیحاتِ صحنه.
  • تمرینِ خارج از کلاس: نگارشِ یک نمایش‌نامه‌ی دغدغه‌مند و شش صفحه‌ای، برایِ جلسه‌ی بعد.

 

جلسه‌ی هشت‌ام:

تمرینِ آن‌چه که در هفت جلسه‌ی پیش گذرانده‌ایم.

  • خوانشِ نمایش‌نامه‌هایِ نگارش شده برایِ اولین‌بار در کلاس.
  • تمرینِ دیالوگ‌نویسیِ مدرنیستی و تفاوتِ آن با دیالوگ‌نویسی‌هایِ کلاسیک.
  • تمرین سرِ کلاس: نگارشِ یک نمایش‌ نامه با دو قلمِ کلاسیک و مدرنیستی.

 

جلسه‌ی نُهم:

آشنایی مقدماتی با دغدغه‌مندی هنرمند.

  • تفکیکِ دو دیدگاهِ مارتین هایدگر و ژان‌پل‌سارتر از یک‌دیگر در موردِ انسان.
  • تفکیکِ دو دیدگاهِ افلاطون و نیچه از یک‌دیگر در موردِ ایده.
  • چگونگیِ استفاده از معضل‌ها و نقاطِ ضعفِ انسانی و اجتماعی برایِ نگارشِ نمایش‌نامه.
  • تمرینِ خارج از کلاس: نگارشِ یک نمایش‌نامه‌ی پانزده‌صفحه‌ای بر پایه‌ی تمامِ چیزهایی که بررسی شده است.

 

جلسه‌ی دهم:

اصلاح متونِ نگارش شده.

 

دوشنبه ها
ساعت ۱۶ الی ۱۸

این دوره به صورت آنلاین برگزار خواهد شد.

700,000 تومان