کارگاه نمایشنامه نویسی
کارگاه نمایش نامه نویسی شرحِ درس برایِ ده جلسه قرار است در این کارگاه، به صورتِ متمرکز بر رویِ دو موضوع اساسی کار شود. دغدغهی نمایشنامه چیست و به چه صورتی به نویسنده کمک میکند؟ بررسی و تمرینِ لوگهایِ …
کارگاه نمایش نامه نویسی
شرحِ درس برایِ ده جلسه
قرار است در این کارگاه، به صورتِ متمرکز بر رویِ دو موضوع اساسی کار شود.
- دغدغهی نمایشنامه چیست و به چه صورتی به نویسنده کمک میکند؟
- بررسی و تمرینِ لوگهایِ نمایشنامهنویسی.
جلسهی اول:
به صورتِ مقدماتی دربارهی مفاهیمِ اساسیِ نمایش نامه نویسی صحبت خواهد شد.
- مفهومِ ایده. (از نظرِ افلاطون و تاثیرِ آن بر ارسطو)
جلسهی دوم:
به صورتِ اجمالی در موردِ تاریخِ نمایش نامه نویسی صحبت خواهد شد.
- سیرِ درامنویسیِ جهان از کلاسیکِ یونانی، تا پستمدرنیسمِ غربی.
- سیرِ اسمگذاریِ کاراکترها، از کلاسیکِ یونانی، تا پستمدرنیسمِ غربی.
جلسهی سوم:
به صورتِ مقدماتی دربارهی ساختمان و ساختارِ نمایشنامه صحبت خواهد شد.
- تفاوتِ ساختمان و ساختارِ نمایشنامه.
- آشنایی با لوگهایِ نمایشنامهنویسی (مانندِ مونولوگ، دیالوگ، اپیلوگ و…)
- طرزِ صحیحِ استفاده از لوگها در یک نمایشنامه.
- تمرین برایِ جلسهی بعدی: نگارشِ یک مونولوگِ یک صفحهای به عنوانِ یک نمایشنامهی کوتاه؛ به همراهِ اسمِ متن.
جلسهی چهارم:
به صورتِ مقدماتی درباره ی توضیحِ صحنه و دستورِ صحنه صحبت خواهد شد.
- تفاوتِ توضیحِ صحنه و دستورِ صحنه.
- کاربردِ توضیحِ صحنه و دستورِ صحنه.
- تمرین در سرِ کلاس: نگارشِ یک اپیلوگ، به همراهِ توضیحِ صحنه و دستورِ صحنهی موثر در اثر.
جلسهی پنجام:
توضیحِ مقدماتی دربارهی مدرنیسم و پستمدرنیسم.
- آشنایی با مفهومِ نمایش نامه. اینکه نمایش نامه چیست.
- آشنایی با نمایشنامهی مدرنیسم و پستمدرنیسم.
- چگونگیِ ورود به این دو جهان.
جلسهی ششم:
توضیحِ مقدماتی دربارهی چگونگیِ آشنایی با دغدغههایِ جهانِ مدرن.
- سیرِ تفصیلی اومانیسم تا الیناسیون.
- تمرین سرِ کلاس: نگارشِ یک نمایشنامهی چهار صفحهای به همراهِ پُرولوگ، مونولوگ، دیالوگ و اپیلوگ، با کارکترهایِ مدرنیستی . پستمدرنیستی.
جلسهی هفتام:
توضیحِ مقدماتی دربارهی تاثیرگذاری و تاثیرپذیریِ نوشته بر رویِ مخاطب.
- آشنایی با مبحثِ مخاطبشناسی؛ سالنشناسی و گروهشناسی در تئاتر.
- آشنایی با اصولِ مقدماتیِ کارگردانیِ تئاتر.
- تمرین سرِ کلاس: نگارشِ یک نمایشنامهی پنج صفحهای با تکیه بر توضیحاتِ صحنه.
- تمرینِ خارج از کلاس: نگارشِ یک نمایشنامهی دغدغهمند و شش صفحهای، برایِ جلسهی بعد.
جلسهی هشتام:
تمرینِ آنچه که در هفت جلسهی پیش گذراندهایم.
- خوانشِ نمایشنامههایِ نگارش شده برایِ اولینبار در کلاس.
- تمرینِ دیالوگنویسیِ مدرنیستی و تفاوتِ آن با دیالوگنویسیهایِ کلاسیک.
- تمرین سرِ کلاس: نگارشِ یک نمایش نامه با دو قلمِ کلاسیک و مدرنیستی.
جلسهی نُهم:
آشنایی مقدماتی با دغدغهمندی هنرمند.
- تفکیکِ دو دیدگاهِ مارتین هایدگر و ژانپلسارتر از یکدیگر در موردِ انسان.
- تفکیکِ دو دیدگاهِ افلاطون و نیچه از یکدیگر در موردِ ایده.
- چگونگیِ استفاده از معضلها و نقاطِ ضعفِ انسانی و اجتماعی برایِ نگارشِ نمایشنامه.
- تمرینِ خارج از کلاس: نگارشِ یک نمایشنامهی پانزدهصفحهای بر پایهی تمامِ چیزهایی که بررسی شده است.
جلسهی دهم:
اصلاح متونِ نگارش شده.
دوشنبه ها
ساعت ۱۶ الی ۱۸
این دوره به صورت آنلاین برگزار خواهد شد.