قبلی

مبانی داستان نویسی

مبانی داستان نویسی مبانی داستان نویسی در دو دوره ، هنرجویان با روایت، قصه و انواع داستان آشنا می‌شوند و تفاوت‌های داستان کوتاه ، بلند و رمان را می‌شناسند. همچنین در این دوره‌ی آموزشی با اصول داستان‌نویسی (داستان کوتاه) و …

مبانی داستان نویسی

مبانی داستان نویسی در دو دوره ، هنرجویان با روایت، قصه و انواع داستان آشنا می‌شوند و تفاوت‌های داستان کوتاه ، بلند و رمان را می‌شناسند. همچنین در این دوره‌ی آموزشی با اصول داستان‌نویسی (داستان کوتاه) و عناصر داستان آشنا می‌گردند.

در طی دوره، هنرجویان با مفاهیم و مباحث مهم و اساسی داستان‌نویسی همچون؛ طرح داستان، موضوع، درونمایه (تِم)، لحن، شخصیت، زاویه دید (دیدگاه)، صحنه، گفتگو، فضا، زبان و… آشنا می‌شوند.

در هر جلسه، در کنار آموزشِ عناصر داستان، یکی از داستان‌های کوتاه مهمِ فارسی یا ترجمه‌شده با توجه به اهمیت موضوع و سَبک داستان (رئال، سورئال، رئالیسم جادویی و… یا داستان موقعیت، نمایشی، ابزورد و…) از نویسندگان مطرحی همچون همینگوی، گی‌دوموپاسان، چخوف، کافکا، مارکز، ساعدی، هدایت، گلشیری، نجدی و… خوانده می‌شود.

در هر جلسه با توجه به موارد مطرح‌شده‌ی آموزشی، داستانِ خوانده‌شده نقد و بررسی می‌شود. تمامی هنرجویان در تحلیل داستان و همچنین بررسی و شناخت عناصر آن از جمله، شخصیت، دیالوگ، زاویه دید و… شرکت می‌کنند و داستان را نقد و بررسی می‌نمایند.

تمرین:

سپس هنرجویان بر اساس نوع داستانِ مطرح‌شده و همچنین آن‌چه آموخته‌اند، برای جلسه‌ی بعد یک داستان کوتاه می‌نویسند. در جلسه‌ی آینده، چند نفر از هنرجویان داستان خود را می‌خوانند و اینبار شاگردانِ کلاس، داستانِ دوستان خود را نقد می‌کنند و نقاط ضعف و قوت داستان را مطرح و عنوان می‌نمایند.

کلاس با مشارکت گروهی همه دوستان پیش می‌رود و سعی می‌شود زمان به‌گونه‌ای تنظیم شود تا در طول دوره هر کدام از هنرجویان فرصت داشته باشند داستان بخوانند تا نظرات دیگران را بشنوند.

همچنین هنرجویان می‌توانند هر جلسه داستان‌های خود را برای معلم‌شان بفرستند تا در جلسه بعد، از نظرات اصلاحی و بهبودی ایشان مطلع شوند.

سعی می‌شود تا پس از پایان دوره، هنرجویان با اصول داستان‌نویسی و عناصر آن آشنا شده باشند و با توجه به خواندن و نقد و بررسی تعدادی از داستان‌های کوتاه مهم فارسی و ترجمه‌شده، درک درستی از داستان‌نویسی پیدا کرده باشند.

زمان کارگاه :

تعداد جلسات کارگاره :۸ جلسه دو ساعته

روزهای برگزاری: چهارشنبه از ساعت ۱۷:۳۰ الی ۱۹:۳۰

شروع کارگاه:  نیمه دوم بهمن ماه ۱۳۹۸

مدرس : کیوان ارزاقی

بزگزار کننده:موسسه اوسان

مدرس:

کیوان ارزاقی، رمان نویس و متولد 1351 در تهران، دانش آموخته رشته کشاورزی کارشناسی ارشد علوم ارتباطات است و پس از مهاجرت چند ساله، به ایران بازگشت و به ادبیات مهاجرت پرداخت.

• «سرزمین نوچ»، انتشارات افق، 1391.
• «زندگی منفی یک»، انتشارات ققنوس، 1392.
• «بی نازنین»، انتشارات افق، 1394.
• «شورآب»، انتشارات افق، 1397.
• رمان «سرزمین نوچ» برنده جایزه «گام اول» و کاندیدای جایزه‌های جلال‌آل‌احمد و کتاب فصل.
• نفر اول جشنواره داستان کوتاه «هزارویک شب» با داستان «تاریک، همچون دل سیاه شب».
• همکاری با برنامه‌های تلویزیونی «رادیو هفت» و «صد برگ» به‌عنوان نویسنده.
• همکاری با نشریات «سینما و ادبیات»، «همشهری داستان»، «رودکی»، «کرگدن»، «روایت» و…

400,000 تومان