قبلی

همخوانی معاصر (اخوان ثالث و شاملو)

هم‌خوانی معاصر (اخوان ثالث و شاملو) در دوره‌ی حاضر، به سراغ دو تن از مهم‌ترین چهره‌های شعر معاصر فارسی می‌رویم و تلاش می‌کنیم نشان دهیم چگونه دو قرائت مختلف از نیما – یا دو شیوه‌ی مختلف آب برداشتن از یک …

هم‌خوانی معاصر (اخوان ثالث و شاملو)

در دوره‌ی حاضر، به سراغ دو تن از مهم‌ترین چهره‌های شعر معاصر فارسی می‌رویم و تلاش می‌کنیم نشان دهیم چگونه دو قرائت مختلف از نیما – یا دو شیوه‌ی مختلف آب برداشتن از یک رودخانه- به زایشِ دو شعرشناسی مجزّا رسید؛ گامی به پیش و گامی به پس. به نظریات و مقالات شاملو و اخوان ثالث نظری انتقادی خواهیم انداخت و سعی می‌کنیم ضمن ترسیم طرحی کلّی از مختصات شعرشناسانه (پوئتیک) و بلاغی (ریتوریک) آن دو، نشان دهیم زبان شعری هر یک از آن‌ها در چه وجوهی با نیما اشتراک دارد.

در امکانات موسیقایی شعر هریک و به خصوص در آنچه از آن به «آهنگ» در شعر سپید یاد شده بحثی مختصر خواهیم داشت و در بخشی از هر جلسه به خوانش بخشی از اشعار برجسته‌ی هریک و نقد و تفسیر و بحث پیرامون آنها خواهیم پرداخت. و نهایتاً با بحثی مختصر از آرای مهم‌ترین منتقدان و مفسّران شعر هر کدام، و معرفی مرجع‌شناسی و اهم آثار انتقادی پیرامون شعر اخوان و شاملو، دوره‌ی حاضر را به پایان خواهیم برد.
دوره‌ی حاضر در ادامه دوره‌های هم‌خوانی معاصر و پیش از آن دوره‌های هم‌خوانی کهن طرح شده و با وجود میزانی از پیوستگی در بحث‌ها، استقلالی نسبی از دوره‌های قبلی دارد.

طیف مخاطبین:

برای اینکه دوره‌ی حاضر بتواند برای شما مفید باشد، لازم نیست در دوره‌های هم‌خوانی کهن شرکت کرده باشید؛ به اطلاعات و پیشینه‌ی ادبی خیلی زیادی احتیاج ندارید؛ اطلاعات ادبی در حدّ دبیرستان و آشنایی کلّی با شعر معاصر کفایت می‌کند. آنچه نیاز دارید علاقه و انگیزه برای آشنایی عمیق‌تر با شعر معاصر است و بس.

تعداد جلسات:

جلسات حاضر شامل شش نشست سه ساعته و به صورت برخط (آنلاین) خواهد بود.

این جلسات از ساعت ۱۵ تا ۱۸ پنجشنبه‌ها برگزار خواهد شد.

مدرس:

شاهین شیرزادی، شاعر و مدرس ادبیات و زبان‌شناسی است. او مدرک کارشناسی خود را در رشته‌ی زبان و ادبیات فارسی (دانشگاه تهران، 1391) و مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته‌ی زبان‌شناسی (دانشگاه تهران، 1394) دریافت کرده و در حال حاضر در مقطع دکتری زبان شناسی مشغول به تحصیل است.
* آموزش متون نظم ادبیات کلاسیک و شعر معاصر از سال 1390 در تهران و شهرستانها (دورههای المپیاد ادبی)
* مدرس ادبیات و زبان فارسی کنکور از سال 1386 تاکنون

تالیف ها:
پلیتکنیک (مجموعه ی شعر) – ناشر: مؤلف – 1394
جبر نباتی (مجموعه شعر) – نشر افراز – 1396
جری لوئیس (ترجمه) – کریس فوجیوارا – انتشارات حرفه هنرمند – 1396
چگونه با کلمات کار کنیم؟ (ترجمه) – جی. ال. آستین – انتشارات افراز در دست چاپ
تألیف سه کتاب در حوزه ی آموزش ادبیات برای دانشآموزان
آموزش آرایه های ادبی/ انتشارات خیلی سبز: 1394 (چاپ نوزدهم: 1397 )
آموزش شگفت انگیز ادبیات دهم / انتشارات خیلی سبز: 1395 (چاپ چهارم: 1397 )
آموزش شگفت انگیز ادبیات یازدهم / انتشارات خیلی سبز: 1396

350,000 تومان