قبلی

کارگاه نظریه‌های سینما، نقد و تحلیل فیلم

آن‌چه از سینما می‌‌آموزیم  سینما و نقد، تحلیل فیلم   اهداف دوره: کارگاه ده جلسه‌ای نظریه‌های سینما و نقد و تحلیل فیلم کوششی است برای آموزش نظریه‌های بنیادین در مطالعات سینمایی در قالبی کاربردی. هدف این دوره نه آموزش صرف …

آموزش آنلاین

آن‌چه از سینما می‌‌آموزیم 

سینما و نقد، تحلیل فیلم

 

اهداف دوره:

کارگاه ده جلسه‌ای نظریه‌های سینما و نقد و تحلیل فیلم کوششی است برای آموزش نظریه‌های بنیادین در مطالعات سینمایی در قالبی کاربردی. هدف این دوره نه آموزش صرف نظریه‌های سینما که نحوه‌ی به‌کارگیری آن‌ها در تماشا، مطالعه و تحلیل فیلم است. به این ترتیب این مفاهیم از قبیل نظریه‌ی ژانر، نگره‌ی مؤلف، نقد فرمالیستی یا انواع شیوه‌های نقد آکادمیک نظیر نقد روان‌کاوانه، نقد مارکسیستی، نقد فمنیستی و … در قالب مفاهیمی کاربردی و بنیادین ارائه می‌شوند و از حاضران خواسته می‌شود تا بر مبنای این نظریه‌ها و نگره‌ها متن‌هایی کوتاه درباره فیلم‌ها یا سریال‌ها بنویسند. بخشی از هر جلسه به خواندن و بررسی نوشته‌ها اختصاص خواهد یافت و بخشی دیگر به صحبت در مورد نگره یا نظریه‌ی جدید. حاضران در طول یک هفته فاصله میان هر دو جلسه فرصت خواهند داشت تا بر اساس آن‌چه در جلسه‌ی پیشین دریافته‌اند فیلمی را انتخاب و درباره‌اش بنویسند. در میانه‌ی صحبت در مورد هر نوشته و به مدد بحث و گفتگو حاضران به درکی بهتر از مفاهیم رسیده و در عین‌حال آموزه‌های بنیادینِ نوشتن در مورد سینما را مرور خواهند کرد.

 

زمان‌بندی:

این دوره در ۱۰ جلسه‌‌ی ۳ ساعته برای ۵ تا ۱۰ شرکت‌کننده طراحی شده است. تعداد جلسات یک بار در هفته خواهد بود.

 

شیوه‌ی کار:

موفقیت این دوره به مشارکت حاضران وابستگی تام دارد؛ هر چه حاضران بیش‌تر در بحث‌ها و مناظره‌ها شرکت کنند، نتیجه‌ی بهتری از این دوره‌ها عاید خواهد شد. پس بهتر است حاضران علاقه‌مند و مشتاق نوشتن و صحبت باشند. در هر جلسه از حاضران خواسته می‌شود تا آزادانه در مورد مفاهیم و فیلم‌ها اظهار نظر کرده و بر روی نظرات یکدیگر بحث و تبادل نظر کنند. نقش مدرس جهت دادن به مباحث، تشویق و ترغیب حضار به صحبت، تصحیح خطاها و پیشنهاد دادن راه‌های جدید برای تماشا و بحث در مورد فیلم‌ها خواهد بود. در پایان هر جلسه، فیلم‌ها یا نوشته‌های مرتبط با موضوع به حضار پیشنهاد خواهد شد.

 

برنامه‌ی آموزش:

هر جلسه‌ی این دوره به بحث و تبادل نظر در مورد دو موضوع مربوط می‌شود؛ نیمی از جلسه مرور نظریه‌ی مطرح شده در جلسه‌ی قبلی است که از طریق خواندن و بحث درباره‌ی نوشته‌ها ممکن می‌شود و نیمی دیگر صحبت در مورد نظریه‌ی جدید. شرح جلسات به این شکل خواهد بود؛

 

جلسه‌ی اول: معارفه و صحبت در مورد دلیل حضور در دوره و صحبت در مورد دلائل هر کس برای حضور در جلسات که امکان بررسی کاربرد سینما در زندگی شخصی آدم‌ها را ممکن می‌سازد. در ادامه آشنایی با مفاهیم بنیادین مطالعه‌ی سینما.

جلسه‌ی دوم: هر کدام از حضار نخستین نوشته‌ی خود را می‌خواند. بر روی نوشته‌ها که بیش‌تر برآمده از سلیقه یا مواجه‌ی حسی حضار با فیلم است صحبت خواهد شد. در ادامه در مورد نظریه‌ی ژانر و نگره‌ی مؤلف صحبت خواهد شد تا حاضران با شیوه‌های مختلف رده‌بندی فیلم آشنا شوند.

جلسه‌ی سوم: مجدداً هر کدام از حضار نوشته‌ی خود را می‌خواند. در این نوشته هر کدام از حضار باید فیلم مورد نظر را رده‌بندی کرده و سپس در موردش اظهار نظر کند. در ادامه در مورد تحقیق در مورد فیلم، فیلم‌ساز و اطلاعات مربوطه صحبت خواهد شد تا حاضران با اصول نقد زندگی‌نامه‌ای آشنا شوند.

جلسه‌ی چهارم: حضار به ترتیب نوشته‌ی خود را می‌خوانند و دیگران در موردش نظر می‌دهند. حضار باید در این نوشته‌ها در مورد فیلم منتخب‌شان تحقیق کنند و بر اساس تحقیقات‌شان در مورد فیلم بنویسند. در ادامه در مورد ایرادات وارده بر نقد زندگی‌نامه‌ای توضیح داده می‌شود و مباحث مربوط به شکل (فرم) فیلم و نقد فرمالیستی مطرح خواهد شد.

جلسه‌ی پنجم: جلسه به شیوه‌ی معمول با خواندن نوشته‌ها آغاز خواهد شد. در این جلسه حضار می‌بایست به بررسی شکل (فرم) فیلم بپردازند و لااقل یک سکانس از فیلم را از جنبه‌ی شکل (فرم) توصیف و مطالعه کنند. در ادامه‌ی این جلسه نخستین مباحث مربوط به نقد آکادمیک با نقد روان‌کاوانه آغاز خواهد شد.

جلسه‌ی ششم: حضار نوشته‌های خود را با توجه به نقد روان‌کاوانه می‌خوانند و به شیوه‌ی جلسات قبل در مورد نوشته‌ها و میزان موفقیت هر نوشته بحث می‌شود. در ادامه در مورد نقد اسطوره‌ای و تأثیر آن بر سینما صحبت خواهد شد.

جلسه‌ی هفتم: حضار با خواندن نوشته‌های‌شان نشان خواهند داد که چه میزان مفاهیم مربوط را درک کرده‌اند و می‌توانند آن‌ها را در مطالعه‌ی فیلم به کار گیرند. در ادامه‌ی این جلسه در مورد نقد مارکسیستی یا به طور کلی اجتماعی صحبت خواهیم کرد و از حضار درخواست می‌شود تا فیلم را با توجه به بستر اجتماعی مطالعه کنند.

جلسه‌ی هشتم: نوشته‌های این جلسه در مورد نقد مارکسیستی و انطباق آن با فیلمی است که هر کدام از حضار انتخاب کرده‌اند. در ادامه مباحث مربوط به نقد فمنیستی مطرح خواهد شد. در این جلسه در مورد اشکال مختلف طرح مسائل مربوط به مطالعات جنسیتی در سینما صحبت به میان می‌آید.

جلسه‌ی نهم: حضار با خواندن متن‌های‌شان میزان درک‌شان از مطالعات جنسیتی را نمایش خواهند داد. در مورد نوشته‌ها بحث و تبادل نظر خواهد شد. در ادامه مباحث مربوط به نظریه‌ی پسااستعماری تبیین خواهند شد. در این جلسه مقوله‌ی نگاه اگزوتیک و شکل نمایش فرهنگ‌های مختلف در فیلم‌ها مورد بحث قرار خواهد گرفت.

جلسه‌ی دهم: حضار آخرین نوشته‌ی خود را می‌خوانند که با توجه به نگاه پسااستعماری نوشته شده است و در مورد مباحث مطرح شده در جلسه‌ی قبل صحبت می‌شود. در ادامه آخرین موضوع به بررسی رابطه‌ی بیننده (مخاطب) با فیلم در قالب نظریه‌ی کالت پرداخته می‌شود. در این جلسه به موضوع سلیقه‌ و رابطه‌ی شخصی بینندگان و فیلم‌ها اشاره خواهد شد.

 

۱۰ جلسه ۳ ساعته

شنبه‌ها – ساعت ۱۷ تا ۲۰

 

مدرس:

فعالیت‌های مطبوعاتی

1396: وب‌سایت شبکه آفتاب: منتقد سینمایی

1395: مجله‌ی کتاب هفته‌ی خبر: دبیر سرویس هنر و سینما

1395: وب‌سایت هنری تندیس، منتقد هنری

1394: فصل‌نامه‌ی نقاشان امروز، نویسنده و منتقد هنری

1394: برنامه‌ی هنرنامه‌، شبکه‌ی 4 سیمای جمهوری اسلامی ایران، منتقد هنری

1394 - 1395: روزنامه‌ی سینما، دبیر سرویس نقد

1394: مجله‌ی فیلم، شماره‌ی ویژه‌ی پنجاهمین سال «خشت و آینه، گنج قارون»

1390 - 1394: روزنامه‌ی اعتماد، خبرنگار، منتقد و نویسنده‌ی حوزه‌ی تجسمی

1393: مجله‌ی کتاب هفته‌ی خبر: دبیر سرویس هنر

1391: مجله‌ی شبکه‌ی آفتاب، مقاله‌نویس حوزه‌ی سینما

1390: روزنامه‌ی روزگار، خبرنگار حوزه‌ی تجسمی

1390: مجله فیلم، شماره‌ی ویژه‌ی سی‌امین دوره‌ی جشنواره‌ی فیلم فجر

1387- 1389: روزنامه‌ی فرهیختگان، خبرنگار حوزه‌ی سینما

1387: مجله‌ی مشق آفتاب وابسته به موسسه‌ی فرهنگی نسل آفتاب

1387: روزنامه‌ی فرهنگ آشتی، خبرنگار حوزه‌ی تجسمی

1386: روزنامه‌ی شرق، خبرنگار حوزه‌ی فرهنگی

1383 - 1386: روزنامه‌ی بانی‌فیلم، خبرنگار و دبیر سرویس سینمای جهان

همکاری با نشریات و وب‌سایت‌های: روزنامه شرق، روزنامه اعتماد، مجله‌ی نسیم بیداری، مجله‌ی روبه‌رو، هنرآنلاین، مجله‌ی اینترنتی قاب و ....

فعالیت‌های سینمایی

1394: ساخت فیلم کوتاهِ «خیابان ورشو»، تهیه‌کننده و کارگردان

1391: قاعده‌ی تصادف به کارگردانی و تهیه‌کنندگی بهنام بهزادی، دستیار کارگردان

1389: یک نفر دیگر (فیلم تلویزیونی) به کارگردانی بهنام بهزادی و تهیه‌کنندگی ابراهیم زاهدی‌فر، دستیار کارگردان

1389: زنگار (فیلم تلویزیونی) به کارگردانی عباس احمدی‌مطلق و تهیه‌کنندگی منوچهر محمدی، دستیار کارگردان

1387: تردید به کارگردانی واروژ کریم‌مسیحی و تهیه‌کنندگی سعید سعدی، دستیار کارگردان

1384: کارگران مشغول کارند به کارگردانی مانی حقیقی و تهیه‌کنندگی محمد‌رضا تخت‌کشیان، دستیار طراح صحنه

فعالیت‌های هنری

1396: نمایشگاه «هم‌نشانی»، آثار مریم عابدی، نویسنده‌ی متن نمایشگاه، گالری ایران‌شهر

1395: نمایشگاه «حیوان درون»، کیوریتور، نمایشگاه گروهی، گالری شماره‌ی 6

1395: نمایشگاه «کارخانه‌»، آثار مجید عسگری، نویسنده‌ی متن نما‌یشگاه، گالری سیحون

1395: نمایشگاه «هنر برای اوتیسم»، نمایشگاه گروهی، فرهنگ‌سرای نیاوران، روابط عمومی

1395: نمایشگاه «ورسوس 2»، نمایش‌گاه مجسمه‌سازان زیر 35 سال، فرهنگ‌سرای نیاوران، روابط عمومی

1394- 1395: گالری شماره‌ی 6، مسئول روابط عمومی

1394: نمایش «سال‌ثانیه» به کارگردانی حمید پورآذری، روابط عمومی

1393: نمایشگاه «ورسوس 1»، نمایش‌گاه گروهی نقاشان زیر 30 سال، فرهنگ‌سرای نیاوران، روابط عمومی

1393: نمایشگاه گروهی مجسمه، نویسنده‌ی متن نمایشگاه، گالری سیحون 2

1393: نمایش «ستوان آینیشمور» به کارگرانی مرتضی مشکات، روابط عمومی

1392: فیلم کوتاه «کلارینت» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی عرفان شافعی، مدیر تولید

1392: نمایشگاه «دیوار موش دارد»، مد، نویسنده‌ی متن نما‌شگاه، گالری سیحون

1392: نمایشگاه «واپسین اجرای 2»، نمایشگاه گروهی، گالری زیرزمین دستان

1391: نمایشگاه «واپسین اجرای 1»، نمایشگاه گروهی، نویسنده‌ی متن‌های نمایش‌گاه، گالری طراحان آزاد

1390: نمایشگاه «اتاق 101»، شهرزاد منعم، نویسنده‌ی متن نمایشگاه، گالری آن

1390 – 1391: گالری زیرزمین دستان، مدیر داخلی

1388: نمایش «عشق‌لرزه» به کارگردانی سهراب سلیمی، روابط عمومی

1382: همکاری با نمایش «شب هزار و یکم»، به کارگردانی بهرام بیضایی، تالار چهارسو، دستیار کارگردان

سایر فعالیت‌ها

1395: ترجمه‌ی کتاب «امیر کوستوریستا»، انتشارات علمی فرهنگی

600,000 تومان