قبلی

مبانی داستان‌نویسی در ادبیات ژانری

مبانی داستان‌نویسی در ادبیات ژانری (با تاکید بر ژانرهای فانتزی، علمی‌تخیلی و وحشت) شنبه‌ها ساعت ۱۶:۳۰ تا ۱۸:۳۰ آنلاین ظرفیت: ۱۰ نفر   سرفصل‌ جلسات: جلسه‌ی اول (جادوی قلم): آشنایی با شرکت کنندگان چرا می‌نویسیم؟ ادبیات چیست؟ روایت ادبی چیست؟ …

مبانی داستان‌نویسی در ادبیات ژانری

(با تاکید بر ژانرهای فانتزی، علمی‌تخیلی و وحشت)

شنبه‌ها
ساعت ۱۶:۳۰ تا ۱۸:۳۰
آنلاین
ظرفیت: ۱۰ نفر

 

سرفصل‌ جلسات:

جلسه‌ی اول (جادوی قلم):

  • آشنایی با شرکت کنندگان
  • چرا می‌نویسیم؟
  • ادبیات چیست؟
  • روایت ادبی چیست؟
  • ارتباط ادبیات داستانی با سایر صور روایت ادبی چیست؟
  • در این دوره چه می‌آموزیم؟

جلسه‌ی دوم (عناصر داستان):

  • آشنایی با عناصر مهم داستان نویسی
  • راوی و زاویه‌ی دید
  • فهم تعادل طرح و مضمون (مثال‌هایی از اجرای طرح و مضمون در ادبیات ژانری)
  • فهم تعادل درام و تعلیق (مثال‌هایی از اجرای درام و تعلیق در ادبیات ژانری)
  • نقش فضاسازی و توصیف (مثال‌هایی از کاربرد فضاسازی در ادبیات ژانری)
  • زبان در داستان‌نویسی (مثال‌هایی از کاربرد زبان در ادبیات ژانری)
  • فرم در داستان (مثال‌هایی از کاربرد فرم در ادبیات ژانری)

 

جلسه‌ی سوم (دروازه‌ی خیال):

  • آشنایی با مفهوم تخیل، تخیل ادبی، تخیل در ادبیات ژانری
  • آشنایی با مفهوم ژانر و ژانر ادبی
  • آشنایی با مفهوم ادبیات گمانه‌زن
  • جهان‌سازی در ادبیات گمانه‌زن
  • طرح‌های پرکاربرد داستانی در ادبیات گمانه‌زن
  • آشنایی با مفهوم محاکات و محاکات داستان گمانه‌زن

جلسه‌ی چهارم (چه رازی را مخفی کرده‌ای؟):

  • آشنایی با ادبیات ژانر کارآگاهی
  • آشنایی با ادبیات ژانر جنایی
  • آشنایی با ادبیات ژانر تریلر
  • آشنایی با ادبیات ژانر تاریخی
  • آشنایی با ادبیات ژانر کمدی
  • آشنایی با ادبیات ژانر عاشقانه
  • آشنایی با ادبیات غیر ژانری
  • ارتباط ادبیات گمانه‌زن با سایر ژانرهای ادبی

جلسه‌ی پنجم (من یک اسب تک‌شاخ دیدم):

  • اسطوره و قصه‌های پریان
  • چرا ادبیات فانتزی می‌خوانیم؟
  • آشنایی با ادبیات فانتزی حماسی
  • آشنایی با ادبیات فانتزی شهری
  • آشنایی با ادبیات فانتزی مجمل
  • آشنایی با ادبیات فانتزی عاشقانه
  • بحث درباره‌ی تله‌های نویسندگی در ادبیات فانتزی

جلسه‌ی پنجم (همه‌ چیز محاسبه‌پذیر است):

  • فلسفه‌ی علم
  • چرا ادبیات علمی‌تخیلی می‌خوانیم؟
  • آشنایی با ادبیات علمی‌تخیلی سخت
  • آشنایی با ادبیات علمی‌تخیلی نرم
  • آشنایی با ادبیات علمی‌تخیلی اپرای فضایی
  • آشنایی با ادبیات علمی‌تخیلی سایبرپانک و استیم‌پانک
  • آشنایی با ادبیات علمی‌تخیلی رباتیک
  • آشنایی با ادبیات علمی‌تخیلی پساآخرالازمانی
  • آشنایی با ادبیات علمی‌تخیلی ویران‌شهری
  • بحث درباره‌ی تله‌های نویسندگی در ادبیات علمی‌تخیلی

جلسه‌ی ششم (شب که شد):

  • هیولا چیست؟
  • چرا ادبیات وحشت می‌خوانیم؟
  • آشنایی با ادبیات وحشت روان‌شناختی
  • آشنایی با ادبیات وحشت بیگانگان
  • آشنایی با ادبیات وحشت تنانه
  • آشنایی با ادبیات وحشت ماوراء الطبیعه
  • آشنایی با وحشت گاتیک
  • آشنایی با کمدی‌ سیاه
  • آشنایی با ادبیات فانتزی سیاه
  • بحث درباره‌ی تله‌های نویسندگی در ادبیات وحشت

جلسه‌ی هفتم (داستانی که من ساختم):

  • آشنایی با نقد ادبی
  • بررسی مضمون قصه‌های هنرورزان
  • برررسی جهان‌سازی قصه‌های هنرورزان
  • بررسی طرح قصه‌های هنرورزان
  • بررسی زبان و فرم قصه‌های هنرورزان

جلسه‌ی هشتم (فصل اول):

  • عزیمت از داستان کوتاه به رمان
  • مختصات شروع داستان
  • بررسی نمونه‌های شروع داستان
  • بررسی داستان هنرورزان

 

ارزیابی دوره:

  • هنرورزان در پایان دوره باید دو هزار کلمه از شروع داستان خود را برای ارزیابی ارسال کنند.
  • هنرورزان باید در طی دوره حضور داشته باشند و در بحث‌های کلاس مشارکت فعال کنند.
  • هنرورزان باید در پایان هر جلسه، تکالیف جلسه را انجام دهند.

 

رزومه مدرس:

بهزاد قدیمی متولد ۱۳۶۲ فارغ التحصیل دکترای عمران از دانشگاه کرتین در استرالیاست که نویسندگی و تحقیق در ادبیات ژانری را از سال ۱۳۸۳ آغاز کرده‌است. از بهزاد قدیمی تا کنون چهار کتاب به نام‌های «خدمات دستگاه هیولاساز دمشقی»، «شومنامه‌ی تبر نقره‌ای»، «تهران تارین» و «بند دیوان» به چاپ رسیده‌است. داستان‌های بهزاد برنده و کاندید جوایز ادبی مختلف از جمله «جایزه داستان نویسی ادبیات گمانه‌زن»، «جایزه ادبی نوفه» و «جایزه ادبی افسانه‌ها» بوده‌اند. همچنین از سال‌۱۴۰۰ بهزاد قدیمی به عنوان داور در مسابقات داستان‌نویسی ژانری، از جمله مسابقه‌ی داستان‌نویسی نشر روهان و مسابقه‌ی داستان‌نویسی راما حضور داشته‌ است.

بهزاد قدیمی شیفته‌ی ژانر وحشت است و اغلب داستان‌ها، مقالات و نوشته‌های او در این ژانر می‌گنجند. نوشته‌های بهزاد در مجلات، روزنامه‌ها و وبسایت‌های مختلف از جمله تهران امروز، اطلاعات، همشهری داستان، ایبنا، دیستوپین، پرسه، شگفتزار، فضای استعاره و سفید منتشر شده است.

مدرس:

بهزاد قدیمی متولد ۱۳۶۲ فارغ الحصیل دکترای عمران از دانشگاه کرتین در استرالیاست که نویسندگی و تحقیق در ادبیات ژانری را از سال ۱۳۸۳ آغاز کرده‌است. از بهزاد قدیمی تا کنون چهار کتاب به نام‌های «خدمات دستگاه هیولاساز دمشقی»، «شومنامه‌ی تبر نقره‌ای»، «تهران تارین» و «بند دیوان» به چاپ رسیده‌است. داستان‌های بهزاد برنده و کاندید جوایز ادبی مختلف از جمله «جایزه داستان نویسی ادبیات گمانه‌زن»، «جایزه ادبی نوفه» و «جایزه ادبی افسانه‌ها» بوده‌اند. همچنین از سال‌۱۴۰۰ بهزاد قدیمی به عنوان داور در مسابقات داستان‌نویسی ژانری، از جمله مسابقه‌ی داستان‌نویسی نشر روهان و مسابقه‌ی داستان‌نویسی راما حضور داشته‌ است.

بهزاد قدیمی شیفته‌ی ژانر وحشت است و اغلب داستان‌ها، مقالات و نوشته‌های او در این ژانر می‌گنجند. نوشته‌های بهزاد در مجلات، روزنامه‌ها و وبسایت‌های مختلف از جمله تهران امروز، اطلاعات، همشهری داستان، ایبنا، دیستوپین، پرسه، شگفتزار، فضای استعاره، سفید و مجله‌ی اوسان منتشر شده است.

1,500,000 تومان