مبانی داستاننویسی در ادبیات ژانری
مبانی داستاننویسی در ادبیات ژانری (با تاکید بر ژانرهای فانتزی، علمیتخیلی و وحشت) شنبهها ساعت ۱۶:۳۰ تا ۱۸:۳۰ آنلاین ظرفیت: ۱۰ نفر سرفصل جلسات: جلسهی اول (جادوی قلم): آشنایی با شرکت کنندگان چرا مینویسیم؟ ادبیات چیست؟ روایت ادبی چیست؟ …
مبانی داستاننویسی در ادبیات ژانری
(با تاکید بر ژانرهای فانتزی، علمیتخیلی و وحشت)
شنبهها
ساعت ۱۶:۳۰ تا ۱۸:۳۰
آنلاین
ظرفیت: ۱۰ نفر
سرفصل جلسات:
جلسهی اول (جادوی قلم):
- آشنایی با شرکت کنندگان
- چرا مینویسیم؟
- ادبیات چیست؟
- روایت ادبی چیست؟
- ارتباط ادبیات داستانی با سایر صور روایت ادبی چیست؟
- در این دوره چه میآموزیم؟
جلسهی دوم (عناصر داستان):
- آشنایی با عناصر مهم داستان نویسی
- راوی و زاویهی دید
- فهم تعادل طرح و مضمون (مثالهایی از اجرای طرح و مضمون در ادبیات ژانری)
- فهم تعادل درام و تعلیق (مثالهایی از اجرای درام و تعلیق در ادبیات ژانری)
- نقش فضاسازی و توصیف (مثالهایی از کاربرد فضاسازی در ادبیات ژانری)
- زبان در داستاننویسی (مثالهایی از کاربرد زبان در ادبیات ژانری)
- فرم در داستان (مثالهایی از کاربرد فرم در ادبیات ژانری)
جلسهی سوم (دروازهی خیال):
- آشنایی با مفهوم تخیل، تخیل ادبی، تخیل در ادبیات ژانری
- آشنایی با مفهوم ژانر و ژانر ادبی
- آشنایی با مفهوم ادبیات گمانهزن
- جهانسازی در ادبیات گمانهزن
- طرحهای پرکاربرد داستانی در ادبیات گمانهزن
- آشنایی با مفهوم محاکات و محاکات داستان گمانهزن
جلسهی چهارم (چه رازی را مخفی کردهای؟):
- آشنایی با ادبیات ژانر کارآگاهی
- آشنایی با ادبیات ژانر جنایی
- آشنایی با ادبیات ژانر تریلر
- آشنایی با ادبیات ژانر تاریخی
- آشنایی با ادبیات ژانر کمدی
- آشنایی با ادبیات ژانر عاشقانه
- آشنایی با ادبیات غیر ژانری
- ارتباط ادبیات گمانهزن با سایر ژانرهای ادبی
جلسهی پنجم (من یک اسب تکشاخ دیدم):
- اسطوره و قصههای پریان
- چرا ادبیات فانتزی میخوانیم؟
- آشنایی با ادبیات فانتزی حماسی
- آشنایی با ادبیات فانتزی شهری
- آشنایی با ادبیات فانتزی مجمل
- آشنایی با ادبیات فانتزی عاشقانه
- بحث دربارهی تلههای نویسندگی در ادبیات فانتزی
جلسهی پنجم (همه چیز محاسبهپذیر است):
- فلسفهی علم
- چرا ادبیات علمیتخیلی میخوانیم؟
- آشنایی با ادبیات علمیتخیلی سخت
- آشنایی با ادبیات علمیتخیلی نرم
- آشنایی با ادبیات علمیتخیلی اپرای فضایی
- آشنایی با ادبیات علمیتخیلی سایبرپانک و استیمپانک
- آشنایی با ادبیات علمیتخیلی رباتیک
- آشنایی با ادبیات علمیتخیلی پساآخرالازمانی
- آشنایی با ادبیات علمیتخیلی ویرانشهری
- بحث دربارهی تلههای نویسندگی در ادبیات علمیتخیلی
جلسهی ششم (شب که شد):
- هیولا چیست؟
- چرا ادبیات وحشت میخوانیم؟
- آشنایی با ادبیات وحشت روانشناختی
- آشنایی با ادبیات وحشت بیگانگان
- آشنایی با ادبیات وحشت تنانه
- آشنایی با ادبیات وحشت ماوراء الطبیعه
- آشنایی با وحشت گاتیک
- آشنایی با کمدی سیاه
- آشنایی با ادبیات فانتزی سیاه
- بحث دربارهی تلههای نویسندگی در ادبیات وحشت
جلسهی هفتم (داستانی که من ساختم):
- آشنایی با نقد ادبی
- بررسی مضمون قصههای هنرورزان
- برررسی جهانسازی قصههای هنرورزان
- بررسی طرح قصههای هنرورزان
- بررسی زبان و فرم قصههای هنرورزان
جلسهی هشتم (فصل اول):
- عزیمت از داستان کوتاه به رمان
- مختصات شروع داستان
- بررسی نمونههای شروع داستان
- بررسی داستان هنرورزان
ارزیابی دوره:
- هنرورزان در پایان دوره باید دو هزار کلمه از شروع داستان خود را برای ارزیابی ارسال کنند.
- هنرورزان باید در طی دوره حضور داشته باشند و در بحثهای کلاس مشارکت فعال کنند.
- هنرورزان باید در پایان هر جلسه، تکالیف جلسه را انجام دهند.
رزومه مدرس:
بهزاد قدیمی متولد ۱۳۶۲ فارغ التحصیل دکترای عمران از دانشگاه کرتین در استرالیاست که نویسندگی و تحقیق در ادبیات ژانری را از سال ۱۳۸۳ آغاز کردهاست. از بهزاد قدیمی تا کنون چهار کتاب به نامهای «خدمات دستگاه هیولاساز دمشقی»، «شومنامهی تبر نقرهای»، «تهران تارین» و «بند دیوان» به چاپ رسیدهاست. داستانهای بهزاد برنده و کاندید جوایز ادبی مختلف از جمله «جایزه داستان نویسی ادبیات گمانهزن»، «جایزه ادبی نوفه» و «جایزه ادبی افسانهها» بودهاند. همچنین از سال۱۴۰۰ بهزاد قدیمی به عنوان داور در مسابقات داستاننویسی ژانری، از جمله مسابقهی داستاننویسی نشر روهان و مسابقهی داستاننویسی راما حضور داشته است.
بهزاد قدیمی شیفتهی ژانر وحشت است و اغلب داستانها، مقالات و نوشتههای او در این ژانر میگنجند. نوشتههای بهزاد در مجلات، روزنامهها و وبسایتهای مختلف از جمله تهران امروز، اطلاعات، همشهری داستان، ایبنا، دیستوپین، پرسه، شگفتزار، فضای استعاره و سفید منتشر شده است.