طومار-درد-و-داغ
طومار درد و داغ را انتشارات ماهریس در شمارگان 300 نسخه چاپ کرده است و همین شمارگانِ کتاب خود به تنهایی طوماری است بلند بالا از درد و داغ

شکاریم یکسر همه پیش مرگ

طومار درد و داغ، مجموعه­ ای است شامل یادداشت­ هایی که سیروس علی نژاد در سوگ و به یاد دوستان و همراهانش در پنجاه سال حضور پررنگ و موثر در عرصه فرهنگ ایران به رشته تحریر درآورده است.

گمان نمی­ کنم این گونه نوشتن از بزرگانی که هرکدام در جایگاه و حرفه خود پهلوانی به حساب می­ آیند، آنچنان معمول باشد، چرا که علی­‌نژاد در این یادداشت­ها بیوگرافی کامل افراد را قلمی نکرده بلکه تنها و تنها از رفقای از دست رفته‌­اش، هم درجایگاه دوست و هم در جایگاه حرفه ­ای یادی کرده یا خاطره­ای نقل کرده است.

به گمانم بزرگترین ویژگی این مجموعه یاداشت­ ها آن است که بسیاری از این نام­ ها میان نسل جدید روزنامه‌نگاران و فعالان عرصه فرهنگ نیز شناخته شده نیستند و بسیاری از جوانان فعال در این حوزه ­ها نمی­دانند امروز پا جای پای چه کسانی گذاشته ­اند و ادامه دهنده راه که هستند.

البته در میان این نام­ ها کسانی چون احمد محمود، سیمین بهبهانی، شاهرخ مسکوب، حمید مصدق و دیگرانی نیز هستند که شناخته شده ­اند اما باز هم نگاه کردن به آنها از زاویه دیدِ سیروس علی­ نژاد جدید است و بدیع.

علی‌نژاد البته سال­‌هاست به واسطه شرایط موجود کمتر از آنچه باید در مطبوعات پس از انقلاب دست به قلم برده و بیشتر ترجیح داده مصاحبه ­ها و گفت ­و­گوهایی مفصل با برخی بزرگان عرصه فرهنگ داشته باشد.

البته که این حضورِ کم نیز چنان درخشان و تاثیر گذار بوده که نام او هرجا که خبری از مطبوعات تاثیر­گذار باشد در صدر است.

کتاب از فرانکلین تا لاله­ زار که زندگینامه مفصلی است از همایون صنعتی­ زاده یکی از همین مجموعه مصاحبه­ ها است که او در این سال­ها منتشر کرده است.

او همچنین دلیل گرایش‌­اش به سوی مصاحبه را جستجو برای گمشده‌­ی خود و بسیاری دیگر از روشنفکران معاصر ایران برمی­‌شمارد و معتقد است از دل همین گفت‌وگوها و مصاحبه‌هاست که در نهایت نوری بر امروز افکنده خواهد شد.

آنچه بیش از همه در دل‌نوشته‌های او در کتاب “طومار درد و داغ” نیز به چشم می­ آید نگاهِ جستجوگرِ او به دنبال گمشده‌هاست و همین جستجوگریِ ذاتی اوست که چنین نام­ هایی را کنارِ هم گرد آورده است.

او خود نیز در پیشگفتار کتاب اشاره می­ کند که مرگ و مرگ­ اندیشی هرگز اشتغال فکری­ اش نبوده است اما چه چاره که همانطور که فردوسی بزرگ گفته “شکاریم یکسر همه پیشِ مرگ”.

سیروس-علی-نژاد
سیروس علی نژاد

کمی دورتر که بایستیم و به نام­ های گرد آمده در این مجموعه یادداشت که البته کم و کسری‌هایی هم در مسیر چاپ پیدا کرده بنگریم به معنای واقعی جمله “نسل طلایی” پی خواهیم برد و درمی ­یابیم که چرا دیگر سال­‌هاست کمتر “سطری که توان داد به دستی” نوشته یا حتی خوانده می‌شود.

دیگر کسی به دنبال گمشده ­ای نیست.

مشغول خواندنِ کتاب که شدم به کاملا به عمد سعی کردم نام برخی از بزرگانِ آورده شده در کتاب چون علیرضا فرهمند و جهانگیر بهروز و کریم امامی و دیگرانی را برای دوستانی تکرار کنم بپرسم آیا حتی این نام­ها را شنیده ­اند؟

پاسخ منفی بود. بله! گمان­ ام ما گمشده­ای نداریم، ما را با جستجو چه کار؟!

طومار درد و داغ را انتشارات ماهریس در شمارگان ۳۰۰ نسخه چاپ کرده است و همین شمارگانِ کتاب خود به تنهایی طوماری است بلند بالا از درد و داغ.

منبع: روزنامه توسعه ایرانی

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید