در باب نیچه و لحظه
فلسفه پییر کلوسوفسکی
شهرت نیچه بهطور مشخص در قربانی کردن نفس، که به قتلرساندن خدا باشد، نهفته است. میخواهم بگویم که این قتل از پیش به کفاره خود اشاره میکند، به این معنی که قاتل ...
حد و مرزهای مارکی دو ساد
در سال ۱۹۷۰، فوکو در نامهای به پییر کلوسوفسکی مینویسد، «بدون تو، پییر، ما چارهای جز توقف در برابر دیواری که یکبار و برای همیشه توسط ساد علامت خورده نمیداشتیم، دیواری که هیچکس تابهحال...
بازگشت لاکان و پارانویا
حقيقت آن چيزي است ... كه به دنبال حقيقت ميدود ... و همين جايي است كه من در كار دويدن هستم، همان جايي كه شما را به چنگ ميآورم (لاكان، چهار مفهوم بنيادي روانكاوي).
اليزابت...
آموختن دوباره عشق ورزیدن: مصاحبهای با وندی براون
اشاره: وندي براون استاد فلسفهي سياسي است كه دكترايش را از دانشگاهِ پرينستن گرفته است و در دانشگاههاي كاليفرنيا، سانتاكروز و ويليامز كالج درس داده است و در حال حاضر استاد دانشگاهِ بركلي است....
لوئیس کارول
در لوئیس کارول همهچیز با جدالی هولناک آغاز میشود، جدال اعماق: چیزها منفجر میشوند یا ما را به انفجار میکشانند، جعبهها برای محتویاتشان زیاده از حد کوچکاند، غذاها سمی و زهرآلودند، اندرون بدنها کش...
از مسیح تا بورژوازی
توضیح: «از مسیح تا بورژوازی» از متون مهم ژیل دلوز است که تاکنون ترجمه نشده بود. هگلستیزی آشکار متن بیشک عنصر هیجانانگیز آن است. این دومین متنی است که دلوز نوشت. هردو متن آشکارا...
پوتنسیای وحشیِ زیستن و سیاست اشتراکی
درآمدی سیاسی بر اخلاق اسپینوزا
نخستین اصل در خواندن اخلاق این است: همهچیز سیاسی است. این هستی است در مقام قدرت نامتناهی و وحشی زیستن، این قدرت زیستی هستی است در برابر نفرت، فردگرایی، فروپاشی، مالکیت و...
در باب فلسفهی برگسون
به دلایل بسیار، که چندان متعدّدند که نمیتوان در اینجا فهرستشان کرد- و بسیاری از آنها حتی به آنچه معمولاً فلسفه میخوانیم مربوط نمیشوند- جایگاه برگسون در تاریخ فلسفهی قارهای جایگاهی است که همواره...
یادداشتی از ایتالو کالوینو درباره ادبیات و فلسفه
یادداشتی از ایتالو کالوینو درباره ادبیات و فلسفه
ادبیات و فلسفه حریفانی همیشه در جنگاند. دیدگان فیلسوف فرانسوی تاریکیهای جهان را می بیند، پردهها را کنار میزند و آنچه را که هست به تار عنکبوتی...
تمثیلهای ماتریالیسمِ تاریخی
تمثیلهای ماتریالیسمِ تاریخی
تمثیل پردازی و کلکسیون کانونهای دوقلوییاند که نوشتههای موجز و مبهمِ والتر بنیامین بر مدارِ آنها میچرخند. رویه اولی، بهمثابه وجهی از نقادی، دومی را به نسخهای از تاریخیگری ماتریالیستی تبدیل میکند:
دوران،...