جمال میرصادقی (زاده ۱۹ اردیبهشت ۱۳۱۲) نویسنده و مدرس داستان‌نویسی است که از سنین نوجوانی شروع به نوشتن کرد. اولین داستانش در سال ۱۳۳۷ در مجله سخن به سردبیری پرویز ناتل خانلری منتشر شد. او از هم نسلان و نزدکترین دوستان احمد محمود بوده است.

در سال‌های دور جلال آل احمد و ابراهیم گلستان از منتقدان سرسخت او بودند. او چند سالی است که دیگرعضو کانون نویسندگان نیست. میرصادقی ۲۸ کتاب در زمینه داستان کوتاه، رمان و پژوهش ادبی منتشر کرده‌است.

بعضی از آثار منتشر شده اوست فیلم زندگی جمال میرصادقی به نام «چراغ ها» توسط علی زارع قنات نوی ساخته شده‌است.

بسیاری از نویسندگان برجسته حال حاضر ایران از شاگردان میرصادقی بوده‌اند. میرصادقی با وجود کهولت سن همچنان در کار آموزش داستان‌نویسی کوشاست و کارگاه‌هایی هرچند محدود در خانه شخصی‌اش برگزار می‌کند.

تا کنون از او ده‌ها عنوان رمان، داستان کوتاه و کتاب‌هایی در زمینه آموزش داستان‌نویسی منتشر شده است.

احسان عبدی‌پور (زاده ۱۸ آبان ۱۳۵۹) کارگردان و نویسنده از نویسندگان نسل جدید ادبیات داستانی ایران است. او همچنین مدرس کاگاه‌های داستان نویسی با سبک و سیاق خود است و در میان علاقه‌مندان به نویسندگی در نسل جدید بسیار محبوب است.

احسان عبدی‌پور در این گفتگو به سراغ جمال میرصادقی رفته و با او درباره خودش و ادبیات داستانی ایران گفتگو کرده است. مواجهه دو نسل از فعالان حوزه ادبیات داستانی و فاصله و دیدگاه متفاوت آنها نسبت به تاریخ چند دهه گذشته ادبیات ایران یکی از موضوعات مطرح شده در این گفتگو است.

این گفتگو در یکی از شب‌های آذر سال ۱۴۰۰ در خانه میرصادقی انجام شد و به صورت آنلاین برای شرکت کنندگان در وبیناری با عنوان ادبیات اقلیم نیز ارائه شد. مجموعه وبینارهای ادبیات اقلیم با تمرکز بر نویسندگان ایرانی اقلیم‌های مختلف کشور برنامه‌ریزی و آغاز شد اما به واسطه عدم استقبال نویسندگان نسل قبل به گفتگو درباره آثارشان متوقف شد. امید است در آینده نزدیک با رویکردی جدید بتوانیم این مجموعه را ادامه دهیم.

 

 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید