شهریار وقفی‌پور (زادهٔ خرداد ۱۳۵۶) شاعر، نویسنده، مترجم، منتقد ادبی و برگزیده دومین دوره جایزه شعر احمد شاملو است، همچنین او فعال در حیطه روان‌کاوی و ادبیات (نظریه و نقد، تالیف) است. او فارغ‌­التحصیل دوره­‌ی کارشناسی مهندسی مکانیک (از دانشگاه صنعتی شریف) و کارشناسی ارشد فلسفه‌ی هنر (از دانشگاه هنر) است. عضویت در هیئت داوران چندین مسابقه‌ی ادبی، از جمله جایزه‌ی منتقدان و نویسندگان مطبوعاتی، جایزه‌ ادبی احمد شاملو و جایزه‌ی ادبی والس، از فعالیت­‌های مهم اوست. کتاب اعتیاد وقفی‌­پور در جایزه‌ی کتاب سال ۱۳۸۵ «واو» به عنوان اثر شایسته‌ی تقدیر انتخاب شد و لوح سپاس به نویسندهٔ آن اعطا شد. رمان ده مرده هم یکی از سه نامزد دریافت جایزه‌ی هوشنگ گلشیری بود که در آن سال جایزهٔ رمان اول به هیچ کتابی تعلق نگرفت.

همچنین سه رمان دهِ مرده، طرح کودتا در سه ضرب و کتاب اعتیاد پس از چاپ اول اجازهٔ تجدید چاپ نیافته‌اند.

از وقفی‌­پور تاکنون چندین عنوان رمان و مجموعه‌ی شعر و بیش­تر از پنجاه عنوان ترجمه منتشر شده است. آثار ترجمه‌ی او حوزه‌­های ادبیات، نظریه‌ی ادبی، زیبایی‌­شناسی، فلسفه و روان‌شناسی را در بر می‌گیرند. همچنین، از او مقالات و نقد و نظرهای بسیاری از اواسط دهه‌ی ۱۳۷۰ تاکنون در روزنامه‌ها و مجلاتی چون شرق، اعتماد، آدینه، فرهنگ و توسعه، دنیای سخن و کارنامه منتشر شده است. وقفی‌پور از معدود افرادی است که در ایران به شرح و تدریس نظریات روانکاوی لاکان پرداخته و هم‌اکنون، جز همکاری با چند موسسه‌ی انتشاراتی به عنوان سرگروه و کارشناسِ بخش ترجمه، در آموزشگاه‌های خصوصی به تدریس روانکاوی لاکانی مشغول است.

از وقفی‌پور آثار ترجمه نیز منتشر شده‌است. ترجمهٔ او از رمان در ستایش مرگ نوشتهٔ ژوزه ساراماگو یکی از ۷ اثر منتخب بخش ادبیات داستانی غیرایرانی جایزه ادبی «روزی روزگاری» در سال ۱۳۸۹ بود و مرگ و پنگوئن آندری کورکف نیز با ترجمهٔ او در سال ۱۳۸۷ در میان آثار منتخب همین جایزهٔ ادبی قرار گرفت.

وی از اعضای هیئت داوران جایزه منتقدان و نویسندگان مطبوعاتی و جایزه ادبی والس نیز بوده‌است.

او هم اکنون مشغول ترجمه احیای فینگان ها نوشته جیمز جویس است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید