هاینریش بل
هاینریش بل

یکی از شناخته‌شده‌ترین نویسندگان آلمانی در ایران هاینریش بل است و عقاید یک دلقک پرفروش‌ترین اثر او در بازار کتاب بوده است. بعد از بازگشت از جنگ جهانی دوم که برایش پر از مصیبت بود، به شهر کلن که به ویرانه‌ای تبدیل شده بود، رفت. دغدغه اصلی‌اش رخدادهای مربوط به پساجنگ و تبعاتش بود. آثارش به بیش از سی زبان ترجمه شده و سال ۱۹۷۲ جایزه ادبی نوبل را از آن خود کرد.

در ابتدای داستان کاری صورت خواهد گرفت، به واسطه یک تک‌گویی بیرونی، با راوی اول شخص آشنا می‌شویم. راوی صادقانه خودش را معرفی می‌کند و می‌گوید که عاطل و باطل گشتن را به کارکردن ترجیح می‌دهد. ولی گهگاهی در تنگنای مالی قرار می‌گیرد و مجبور است به کارکردن تن دهد. روزی وضع مالی‌اش بحرانی می‌شود، خودش را به دست اداره کاریابی می‌سپارد و او به همراه هفت نفر دیگر برای آزمون استخدامی راهی کارخانه وونزدیل می‌شوند.

توصیفاتی که از فضای کارخانه و نحوه برگزاری آزمون داریم مبالغه‌آمیزند. سؤالات آزمون را یک به یک با اغراق بسیار پاسخ می‌دهد و در نهایت استخدام می‌شود. در کارخانه همه به صورت جنون‌آمیزی کار می‌کنند و از آن لذت می‌برند. خوابیدن برای معاون کارخانه گناه محسوب می‌شود. روزی رئیسش در هنگام کارکردن می‌میرد و مرگ او باعث می‌شود تا او به شغل مورد علاقه خودش برسد. پایان داستان طنزآمیز و غیرقابل پیش‌بینی است.

بعد از ویرانی، در دهه ۶۰ و ۷۰ اشتیاق به بازسازی و گشایش اقتصادی در آلمان همه‌گیر شده بود و جامعه با تمام قوا قدم در راه سرمایه‌داری شدن گذاشته بود. در داستان کوتاه کاری صورت خواهد گرفت هاینریش بل با نگاهی منتقدانه و طناز فضا جامعه را نقد می‌کند. طنز این داستان کوتاه به درونمایه تلخ آن دوران اشاره می‌کند. روزگاری که مردم مجبورند بیش از حد و توان و بی‌ربط به استعداد و علایق‌شان کار کنند.

 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید