یادداشتی درباره کتاب شکسپیر برای فیلمنامه نویسان
قواعد را بشکنید
کتاب «شکسپیر برای فیلمنامهنویسان» نوشته جِی. ام.ایونسن با ترجمه فرشاد رضایی را نشر ققنوس منتشر کرده است.
این کتاب، شخصیت شکسپیر را از زاویه دید یک نویسنده تحلیل کرده و داستانها، صحنهها و...
روشنفکران هیچ کمکی به فرهنگ کتابخوانی نکردند
اکنون که روزهای بحرانی شرایط ناگوار کتاب به اوج خودش رسیده است، ضروری است که به راهحلهایی بیندیشیم تا بتوانیم از این بحران به بهترین وجه گذار کنیم تا شاید جامعه کمترین لطمه را...
نقدی بیپرده بر چاپ «قورماغهای روی تیفال» سید رضا خاتمی
شعر قورماغهای و پنجاه کیلو آلبالو
کتابی و شاید ناکتابی که لازم است از کنار آن بهسادگی عبور نکنیم، مجموعه به اصطلاح شعر قورماغه ای روی تیفال سید رضا خاتمی است. قورماغهای روی تیفال با...
یادداشتی بر مروارید جان استاین بک
نکبت، ثروت و همچنان فقر
گاهی داستانهای فولکلور و شفاهی بزرگتر از دهان به دهان چرخیدن، میشوند و گاهی داستانی برای همه دوران میشوند؛ داستانی که به دوران مدرن قدم میگذارد تا این بار با...
یادداشتی بر رمان به خدای ناشناخته جان استاین بک
من خودِ زمین هستم
به خدای ناشناخته، داستان ایمان به خدای واقعی است؛ خدایی بیشکل و بیمکان. خدایی بدون تشریفات ستایش میشود و در تمام موجودات موجود است. به خدای ناشناخته قصهی خود زمین است؛...
تحلیلی بر وضعیت صنعت نشر در اکنون و امروز
معضلها و فرصتهای صنعت نشر در پساکرونا
با شیوع ویروس کرونا و آغاز قرنطینههای خودخواسته در تمام شهرهای ایران، دو پرسش و مسئله اساسی مطرح شد: یکی اینکه اکنون وضعیت فروش کتاب و صنعت نشر...
یادداشتی بر کتاب فیلمنامه نویسی در قرن ۲۱
کتابهای فیلمنامه نویسی همواره بیشترین آمار کتب سینمایی را به خود اختصاص میدهند. از سویی کتابهای فیلمنامه نویسی نخستین درگاه برای ورود علاقهمندان به جهان سینما هستند. با اینکه کتابهای این حوزه بسیار متعدد...
روایتِ عصیانِ خاموش؛ گفتوگو با شبنم ایشی گوزل درباره رمان «خوبی»
پاکنویسی زندگی
رمانِ «خوبی» نوشته شبنم ایشی گوزل، نخستین کتابی است که از این نویسنده اهل ترکیه به فارسی ترجمه شده است. این رمان که اخیرا با ترجمه فرهاد سخا در نشر بازتابنگار به چاپ...
یادداشتی بر رمان تهوع اثر ژان پل سارتر
زمانی که جایزهی نوبل ادبیات سال ۱۹۶۴ به ژان پل سارتر نویسنده تهوع تعلق گرفت، در واقع این جایزه به فصل مشترک چند رویکرد، چند جریان و چند انسان در قالب یک انسان تعلق...
مقالهای از فیصل دراج درباره رمان «پایان ها» اثر عبدالرحمان منیف
در آغاز قدرت بود
در رمانِ «وقتی پل را رها کردیم» عبدالرحمان منیف، پرسشِ قدرت کوبنده و خودبسنده به نظر میرسد، همهچیز به قدرت ارجاع داده میشود، و قدرت به چیزی غیر از خود ارجاع...