“پدر” تئاتری بر صحنه یا فیلمی بر پرده؟
فلوریان زلر را پیش از فیلم پدر، با نمایشنامههایش میشناسیم که عمدتا به فارسی برگردانده شده و با اقبال خوبی هم از جانب کارگردانهای ایرانی مواجه شدهاند. او با نمایش پدر کاندید و برنده...
خارج از گامِ لامینور
یادداشتی بر فیلم لامینور ساخته داریوش مهرجویی
لامینور جدیدترین ساخته داریوش مهرجویی بیشک از دو فیلم قبلیاش یعنی نارنجیپوش و اشباح ـ که انصافا فیلم فارسی ساختن از نمایشنامه ایبسن کار هرکسی نیست ـ جلوتر...
گفتوگو با کلوئی ژائو کارگردان سرزمین آوارهها
کلوئی ژائو تا به امروز در هر سه فیلمی که ساخته به شیوهای روایت داستانی و غیرداستانی را با هم آمیخته است. در اولین فیلمش «آهنگهایی که برادرانم به من آموختند.» داستان خواهران و...
درامی در دامِ تار عنکبوت
نقدی بر فیلم عنکبوت
مهمترین اشکال عنکبوت این است که اساسا وفادار به متن خبر است تا خلق درام. آن هم خبری که با واقعیت بیرونی فرسنگها فاصله دارد. در چنین شرایطی که نه واقعیت...
آیا آمور مهلک است؟
بعد ازینکه فیلم آمور ساخته میشائیل هانکه، توانست در می 2012 نخل طلای کن، و پس از آن اسکار بهترین فیلم خارجی را از آن خود کند، یادداشتهای جنجالبرانگیزی برروی این فیلم نوشته شد....
اقتباس بله یا خیر؟
تاریخ هنر به ما نشان داده است که رسانههای هنری و بهتبع آن آثار هنری همواره تمایل به گفتگو و ارتباط با یکدیگر دارند. به زعم ژاک دریدا، «هر متن دستگاهی است با خواندنهای...
یادداشتی بر فیلم یک اتفاق ساده، ساخته سهراب شهید ثالث
بدون کلمه، مرگ اتفاقی ساده است
«یک اتفاق ساده» در روستایی دورافتاده در ترکمن صحرا میگذرد که شمایل دیگری از تصویر کلیشهای روستا به مخاطب ارائه میکند؛ در این روستا برخلاف آنچه در ذهن مخاطب...
فدریکو فلینی به روایت مارتین اسکورسیزی
گفتوگوی چارلی رُز و مارتین اسکورسیزی دربارهی فدریکو فلینی
چارلی رُز: در این هفته بیش از پانزده هزار نفر در مراسم خاکسپاری «فدریکو فلینی» در شهر رم حضور یافتند تا از زندگی و کار او...
یادداشتی بر سریال شهرزاد
شهرزاد، غیرتاریخی، تاریخ تقلیدی
بهتازگی سروصداها درباره سریال شهرزاد به کارگردانی حسن فتحی بلند شده و بازار دفاعیه از فصل نخست این سریال داغ شده است. سریالی که با بودجه مشکوک ساخته شد و حواشی...
الهیات سیاسی در سینمای پازولینی
«تو به راستی خدای منی! چرا که تو نمیتوانی خدای آنانی باشی که اعمالشان مظهر مخوفترین جلوههای غیاب جنگافروزانه خداوند است.» | (نقل قول امانوئل لویناس از یوسل)
به راستی چگونه است که انجیل به...